A.
- 16-vuotias opiskelija, takana Hohun jakso
- Kyselee/kommentoi jatkuvasti asiakkaiden asioita, jotka liittyvät heidän henkilökohtaiseen elämään
- Änkeytyy joka tilanteeseen
- Tehtävät jäävät kesken; esim. kuivauskaapin tyhjennys, vaipan laitto roskiin..
- Oma arvio toiminnastaan täydellinen
- Aito läsnäolo puuttuu =>vie oman tavoitteen vaikka väkisin läpi

- Kertoisin suoraan opiskelijalle oman näkemykseni hänen toiminnastaan. Palautteen täytyisi olla rakentavaa, jotai positiivista ja jotain negatiivista. Hänen täytyisi kuunnella, jotta palaute menisi perille, ja osaisi seuraavalla kerralla toimia erilailla. Eivät kaikki synny kultalusikka kourasa joten ei kenenkään työskentely ole heti ''täydellistä''. Opiskelija kaipaa enemmän ohjausta ja tarkkaavaisuutta esim. että saa sen vaipan roskikseen asti. Opiskelijan kannattaisi tarkkailla muita työntekijöitä ja katsoa, miten he tilanteissa toimivat.
B.
- 15-vuotias opiskelija
- Haukottelee työpaikalla näkyvästi
- Saapuminen ei noudata työaikaa; selittää bussin tulolla mutta siinä ei ole logiikkaa
- Ei ilmoita aamusta poissaoloaan, vaan vasta iltapäivällä
- Opettaja saa tiedon poissaolosta työpaikan ottaessa yhteyttä; syitä selvitettäessä samalle päivälle on eri perusteluita annettu kotiin, opelle ja työpaikalle
- Osallistuu ohjeiden mukaan, mutta ei osoita aktiivisuutta
- Lupaa tehdä jonkin asian seuraavana päivänä, mutta hups! ''En mää muistanu..''
RATKAISU

Täytyisi ottaa opettaja työpaikalle ja kokoontua koko porukalla keskustelemaan opiskelijan poissaoloista, poissaolojen ilmoittamisesta ja työpaikan sääntöjen noudattamisesta. Onko mahdollista, että opiskelija ei nuku öitä tai on niin stressaantunut ja ei siksi ole aktiivinen töissä?
Miksi keksii eri syitä poissaolostansa?e
Opiskelija on siinä iässä, että tarvisi ottaa vastuutta teoistaan ja sanoistaan ja tekisi hänelle annetut hommat loppuun asti.
Työpaikoilla arvostetaan aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja että tietää/tuntee talon pelisäännöt ja noudattaa niitä.
C.
- 16-vuotias opiskelija
- Työssäoppiminen on mennyt melko hyvin - opiskelija ei ole ollut erityisen hyvä, muttei kuitenkaan perässä vedettävä
- Arviointikeskusteluun on aikaa 2 viikkoa. Opiskelijan näkemykset ovat koko jakson aikana poikenneet selkeästi ohjaajan arvioinnista
- Näyttöviikolla opiskelija kertoo kuinka alusta asti hän on kokenut paikan aivan kauheaksi ja ilmoittaakin: ''Jee! Viimeinkin minä pääsen täältä pois - enään 2 viikkoa!!''
- Ohjaavalle opettajalle hän on kertonut kaiken olevan ihan hyvin
- Työpaikan edustajat ovat olleet samaa mieltä tähän asti ja ajatelleet kaiken olevan ihan hyvin
RATKAISU

D.
- 26-vuotias opiskelija
- Opiskelija on 2 lapsen äiti ja hän osaa omasta mielestään kaiken, hän on aloittanut avoimessa yliopistossa kesällä kasvatustieteiden perusopinnot
- Lisäksi hänen lapsensa ovat englanninkielisen päiväkodin parhaita joka tavalla
- Opiskelija on kaikessa toiminnasta eri mieltä ja moittii toimintatapoja julmiksi
- Opiskelija kirjoittaa paikallisen sanomalehden keskustelupalstalle omat näkemyksensä avoimesti ja tua esiin mm. henkilökunnan osaamattomuuden
- TO -jakso on 3-viikolla
- Ohjaava opettaja on sairaana äkillisen myrkytyksen seurauksena, koulutuspäällikkö on vuosilomalla
RATKAISU

Hei nainen!
VastaaPoistaMitäs jos otetaan käsittelyyn tapaus B.. ja ohjaaja onkin työhönsä perin kyllästynyt ja hän ei jaksa vetää opiskelijaa perässään.. miten opiskelijana puurtut asiaan??